Tanrı Paradoksu
|
-(Filozof) Tanrı en yüce midir?
-Evet.
-(Filozof) Tanrı her istediği şeyi yaratabilir mi?
-Evet.
-(Filozof) Peki Tanrı kendisinden daha yüce bir varlık yaratabilir mi?
-Evet desem de hayır desem de beni tuzağa düşürüyorsunuz.
-(Filozof) Ben bunun için varım!
burada yeralan kritik soru "Tanrı kendisinden daha yüce bir varlık yaratabilir mi?" bununla ilgili yorumlarınızı yazarak tartışabilirsiniz. Tek şart birbirinize hakaret etmemektir, gerisi bilginize ve düşünme gücünüze kalmış...
14 Yorumlar
Tanrı otoritesine aşıktır ve bunu kaybetmek istemez.
tanrı en yücedir ve kendisinden dahanyüce bir varlık olamaz ki yaratsın.
Tanrı herşeye gücü yeten varlıktır ve dediğiniz eylem ise gücünün yetmediği birşeydir o halde şöyle olur " herşeye gücü yeten bir varlık gücünün yetmedigi birsey yapabilir mi"? Gördüğünüz gibi soru köken bakımından hatalı zadece paradoks gibi görünüyor.
tanrı önce gücünün yetmediği bir şey yaratır ki bu onun kendini bile aşacak bir şey yaratma kuderitidir.
ve bunun sonrasında yarattığı zorluğu yine kendi kudretini kullanarak kolay hale getirir ki bu da tanrının özkudretidir. Önce kendisini yener sonra kendisini yeneni yener. benim cevabım bu şekilde ancak eksik tarafları olabilir.
Tanrının en yüce olduğunu kabul ederek başlarsak,ikinci sorudaki "her istediğini yapmak" oldukça keyfi bir durumdur,yüksek bir iradesinin de olamayacağı kabul ediliyor..Üçüncü soruya elbette cevabı elbette verilebilir çünkü yaratma gücü olanın bunu yapabilmesi gerekir..Ancak burada yine de paradoks yoktur çünkü diğer yüce tanrıyı sadece yaratması ve altruistik tavrı ile göreceli de olsa ilk tanrı halen yarattığından yücedir,gerisi diğer yaratılan tanrının problemidir...Yani sonuçta "yücelikler" dallanıp budaklanır..
Sorunun cevabı basittir: Yaratılabilen hiçbirşey tanrı olamaz. -Yani şöyle düşünün yaratılmış olmak eylemi tanrı katında yoktur. Bahsettiğiniz mevzu o kadar yoktur ki yoklar aleminde bile değildir çünkü soru yanlış ve çelişkilidir. Bir tanrı yaratılmasını istiyorsunuz. "Yaratılmasını"...
Sorulan soru yanlıştır. Yanlış bir soru üzerinden paradoks iddiasında bulunulamaz. Önümde duran arkadaşıma ''Ben seni daha önce kaç kez öldürdüm?'' diye sorabilir miyim? Soramam çünkü soru yanlış olduğu için mantıklı bir cevabının olması da beklenemez. Zira benim sorum kök bakımından ''1 kez'' ya da ''5 kez'' tarzında cevaplar ister. Ancak ben arkadaşımla konuşabildiğime göre onu hiç öldürmemişimdir.
Şimdi sorumuza gelelim: ''Tanrı kendisinden daha yüce bir varlık yaratabilir mi?''
Bu sorunun yanlışlığının anlaşılması için Tanrı kelimesi yerine onun soruda bahsi geçen sıfatı ''Var olabilecek en yüce'' kelimelerini koyalım.
''Var olabilecek en yüce varlık, kendinden daha yüce bir varlık yaratabilir mi?''
Görüldüğü gibi soru yanlıştır, çünkü Tanrı'dan daha yüce bir varlık diye bir şey yoktur.
Dar düşünüyorsunuz bu konu uzayabilir,
-Tanrı her şeye gücü yeten midir ?
+evet
- kendinin bile çözemeyeceği bir şifre yaratabilir mi ?
+ Fatal ERROR 404 Not Found...
Evet arkadaşlar her şeye gücü yeten Tanrı eğer kendisinin bile çözemeyeceği bir şifre yaratırsa( bu şifreyi çözemediği için her şeye gücü yeten değildir)
Şayet yaratıp çözerse o zaman da kendi çözemeyeceği bir şifre yaratamamış ve her şeye gücü yetmemiş demektir..
https://islamkonular.blogspot.com.tr/2018/05/akllar-karstaran-ateist-paradoks.html
İnsan dediğimiz canlı soyut düşünmeye başladığı zaman tanrı kavramını yaratmıştır.Kısaca tanrı bizim eserimizdir,bu kavram dönem dönem bizleri geliştirse de bazı zamanlarda da kabusumuz olmuştur.Sonun da aydınlanma döneminde olduğumuz için artık ihtiyacımız kalmadı.
tanrı kendisinden daha guclu bir varlık yaratabiliyorsa kendisi en yuce ve guclu degil eger yaratamıyorsa da yaratma gücü sınırlıdır yani yine en yüce degildir
Bu da tanrinin istedigi her seyi yaratamayacsgi anlamina gelir.
Bir arkadaşım bana "allah kıramayacağı bir değnek yaratır mı?" Diye bir soru sormuştu.Bu soru ataistlerin müslümanları köşeye sıkıştırmak için sorduğu bir soru sana allahın var olamayacağını kinayeli bir şekilde soruyor yani diyor ki! evet yaratır dersen farklı bir anlam hayır yaratamaz dersen farklı bir anlam çıkartmak istiyorlar yani demek istiyor ki allah o değneği yaratamıyorsa gücü kudreti herşeye yetmiyor ve yine yaratabiliyor'sa ve kıramıyorsa hani allah herşeye gücü yetendi demeye getiriyor sorunun iki ucu da çıkılmaz olduğunu düşünüyorlar.yani allahın olmadığını savunuyorlar yani aslında yaradan başka bir tanrı yaratabilir mi yaratırsa allahıda başka tanrı yaratmış eğer yaratamıyorsa ve yine kudreti yok demeye getiriyorlar hesapta.
Cevabını veriyorum;
Allah herşeye kadir olduğundan yaratabilir.çünkü yarattığı şeyi yok edecek kadarda güçlüdür. yaratamaz diyemem,çünkü yaratamaz dersem, allahın herşeye kadir olmadığını kabul etmiş olurum ama yine yaratamaz dersem gücünden ve kudretinden bir şey kaybetmeyeceğini ve kıramayacağı bir değnek yaratabiliyor'sa buda yine allahın ne kadar güçlü ve kudretli olduğunu gösterir.burda amaç kırmak değil yaratabilmek buda yine allahın kudretli olduğunu gösterir. fakat herşeye gücü yetenin nasıl olurda kıramayacağı bir değnek yaratabileceğini ve yaratamaz dersem o kadar da güçlü olmadığını kabul etmiş olur herşeye kadir olmadığını benimserim.
Bu soru zaten kendi içinde çelişen bir soru.herşeye gücü yetenin nasıl olurda kıramayacağı bir değnek yaratamaz?herşeye gücü yetiyorsa elbette yaratabilir. herşeye gücü yetiyorsa yarattığı şeyi neden kıramasın ki! eğer yaratabiliyorsa kıradabilirde. kıramaması için yarattığı şeyin kendisinden daha güçlü olması gerekir. bu hem senden güçlü olanı yaratacak kadar güçlüsün, hemde onu kıramayacak kadar güçsüz.bu mümkün olamayacağına göre, bu demek oluyor ki yoktan bir değnek var edebiliyorsa onu yok edecek güce de sahiptir. çünkü bir değneği yaratabilmek için daha fazla güç kırılması içinde daha az güç kullanması gerekir buda yine o değneği yaratabiliyorsa daha kolay kırabilir anlamına gelir. kıramaması için kendinden daha üstün bir şey yaratması gerekir. ayrıca kıramayacağı şeyi nasıl yaratabilir?bu böyle döngü oluşturur.fizikte şöyle bir şey vardır birbirine denk olan eşit olan bir şey birbirini etkileyemez. allahın kendisinden daha güçlü bir değnek olabiliyorsa bu değnek kendini yaratabilecek kadar güçlüdür zaten o zaman allaha gerek kalmaz. allah demekki o değneği yaratabiliyor'sa o güce sahipse yaratılan değnek ondan güçsüzdür. o değneği kıramayacak kadar güçsüzse yaratabilecek kadarda güçsüzdür. çünkü sonsuz bir gücü olan sonsuz bir kudreti olan bir yaradan kendine güç yetiremeyeceğine göre zaten herşeyin en güçlüsü iken kendinden güçlü bir değneği nasıl yaratabilecek?kendine güç yetirebiliyorsa kendinden güçlü olanıda yaratabilir ve kırabilir. bir şeyin yaradılamaz olması için yine o şeyin kendisi olması gerekir. yani yoktan gelen her zaman daim olan gücünün kudretinin sonu sınırı olmayan çoğaltılamaz bir örneği olamaz doğumu ve ölümü mümkün olmayan. bir şeyin yaratılabilir olması içinde bir gücün kendisine etki etmesi gerekir.kendine kendine oluşan bir güç yani yaratılmamış, doğrulmamış,sonu olmayan,ölümü olmayan allahtan bahsediyorum yaradan yaratılandan her zaman ve herşeyden üstündür.çünkü insan olarak düşünüp sorguladığımda bir şeyi icat etmek yapmak kırmaktan daha zordur.Bence yaradanı sorgulamak yerine insan kendini sorgulamalı sen insan olarak yoktan var edildiğinin en güzel kanıtısın zaten o zaman insan şunu sormalı allah kendine karşı çıkan bir insan yaratabiliyorken neden kıramayacağı bir değneği yaratamasın? buda demek oluyor ki! allah herşeye kadir sonsuz kudret ve güç sahibidir. Yaradan gücü zaten kudreti herşeye yetendir başka bir yaradana neden ihtiyaç duysun Şimdi biri bana desin ki allah kıramayacağı bir değneği neden yaratamasınının cevabını versin saygılar.
Şuri kuloğlu
Güzel bir açıklama..