Nietzsche'den Seçmeler-4
|
EGİTİM ÜZERİNE
1-eger önderleriniz kör ise ve buna ragmen gören olarak geçiniyorlarsa,sizi kim egitim ülkesine götürecek. hanginiz sanatın kutsal ciddiyetinin gerçek duygusuna erişebilirsiniz. eger size konuşmanın ögretilecegi yerde bagımsız kekeleme metodu ile şımartılırsanız; bir sanat eseri karşısında huşu ile durmak degilde,bagımsız estetize etmek ögretilirse; sizi büyük düşünürleri dinlemeye zorlamak yerine,bagımsız felsefe yapmaya itilirseniz şayet, bunların hepsinin sonucu antik'den sonsuza degin uzakta kalmanız ve günün uşagı olmanızdır.
2-özgün olmayan kültürle Alman hiçbir yerde zafer umamaz.
3-her yük taşıyanın,hayvanlara sahip olmayı istemesi gibi en gururlu insan,filozof da evrenin gözlerinin her yönden teleskobik olarak davranışını ve düşüncesini izledigini düşünür.
4-lisede yetişmekte olan gençligin içinde gerçek Alman'ın coşkusunu uyandırmak bizim okulda umdugumuz gelecekteki çalışmasıdır.
5-iyi bir dilin gelişimi için gerilere gitmek gerekir, özellikle bu hususda örnek alınması gereken iki kültür vardır; Yunan ve Latin kültürü.
6-sen yüzme bilmeden suya atlamak isteyen ve bogulmaktan çok alay edilmekten korkan birisi gibi konuşuyorsun.
7-o halde kitlenin egitimi amacımız olamaz aksine seçilmiş büyük ve kalıcı eserler için donatılmış tek insan olabilir. büyük halk kitlesi hizmet ve itaat için dogarlar ve dalkavukça yapmacık veya seviyesiz düşüncelerinin faaliyette oldugu her an doganın onları hangi balçıktan şekillendirdigini ve bu balçıga hangi fabrikanın markasını bastıgını ispatlar.
8-şimdi şunu iyi biliyoruz ki adil bir gelecek kuşak bir halkın genel egitim seviyesini sadece o büyük,yanlız ilerleyen kahramanların devrine bakarak degerlendirecek ve onların nasıl kabul edildigi,teşvik edildigi,şereflendirildigi veya yanlız bırakıldıgı,kötü davranıldıgı ve nasıl yokedildiginin tarzına göre oyunu verecek.
9-herhangi bir tepki,herhangi bir çare olmadan hiçbir kültür yiyip bitirici gerilim ve heyecanın etkisiyle yaşayamaz.
10-ancak bizler,yani halkın saglık uykusunu bölmek isteyip ona sürekli uyanık ol,bilinçli ol,akıllı ol diye bagıranların çabalarının ne oldugunu bilenleriz.
11-gerçegin ortaya çıkışı onun içinden olmaz.
12-devletin neden bu kadar fazla egitim kurumuna ve ögretmene ihtyacı vardır? niçin bu geniş halk egitimi ve halk aydınlatıması kurulmuştur? çünkü gerçek Alman ruhundan nefret edilir,çünkü hakiki egitimin aristokrat dogasından korkulur,çünkü böylece tek başına büyük olan insanların kendilerini yok etmeye sürüklenmeleri istenir.
13-egitim kurumlarımızın olmadıgı fakat olması gerektigi gittikçe belirginleşiyor. binalarıyla bu yüksek amacın ahengi olan liselerimiz ya tehlikeli bir kültürün bakım merkezi oldular ve aristokratik ve bilde ruhların seçimine dayanan egitimi derin bir nefretle kendisinden uzaklaştırdılar ya da küçük düşünen,verimsiz veya her durumda egitimden uzak kalan,belkide degeri en azından o şüpheli kültürün baştan çıkarışına karşı göz ve kulagı hissizleştirmek olan çılgınlıgı yetiştiriyorlar.
14-gerçek egitim yoksul ve aşagı bireyler tarafından kirletilmeyi reddeder,kendisini bencil amaçları için bir araç olarak ele geçirmek isteyenden bilgece kaçmayı bilir; eger birisi ondan kazanç saglamak ve sefaletini onu kullanarak dindirmek gibi yanlış bir düşünceye kapılırsa aniden sessiz adımlarla ve alaycı tavırla kaçar.
15-genel anlamda liseli bir çok şey ögrenmeli ve içinde toplamalıdır,belki böylece yavaş yavaş onu sonradan üniversitede bagımsız ve benzer şekilde ögrenmeye ve toplamaya sevk edecek bir güdü oluşturmaya yardımcı olacaktır. özetle biz lisenin egiliminin ögrenciyi böyle hazırlamak ve alıştırmak olduguna inanıyoruz ki o sonradan bagımsız yaşamaya devam etsin ve ögrensin,nasıl ki lise düzeninin baskısı altında yaşamak ve ögrenmek zorunda kaldıysa...
16-egitilmiş üniversiteliler konusunda yanılmayın, o ne dereceye kadar tamamiyle egitimle takdis edildigine inansada hala ögretmenin elinde şekillenen bir liselidir.
17-bütün egitim şimdi akademik özgürlük diye övülen şeylerin tam tersiyle başlar; itaatle,emir altına girmekle,terbiye ile,hizmetkarlıkla.
2 Yorumlar
insanlığa tokat gibi sözler.nietcheyi anlamak kolay değil yer yer onda machivelli edası görüyorum biraz da ömer hayyamın nüktesiz halini.
Delisinn hemde ne tokat..