Ahmet ŞUAYB (1876-1910)
|
İstanbul’da doğdu. Vefa idadisi ve Mekteb-i Hukukta okudu. Servet-i Fünun grubunun en kuvvetli tenkitçisi ve felsefecisidir. Pozitivizmi derli toplu tanıtan ilk yazarlarımızdandır.[86] Ahmet Şuayp'tan önce Beşir Fuat pozitivizm ile materyalizm arasındaki farklara değinmiş, ancak ayrımın felsefi yönünden çok edebi yönüne ağırlık vermiştir. Hüseyin Cahit Yalçın da ayrımın estetik yönünü ele almıştır. Ancak ilk olarak Ahmet Şuayp pozitivizmi her yönüyle kapsamlı şekilde incelemiş, felsefi, tarihsel, edebi yönlerini birlikte ele almıştır.[87]
Genç yaşta Batının fikir hayatına ilgi duyan Ahmet Şuayb, Fransa’da yayınlanan dergilere ve gazetelere abone olmuş, Servet-i Fünun’daki Hayat ve Kitaplar adlı ilk makalesinde amacının okuyucularını erdemli Batının eserlerinden haberdar etmek ve tarih, felsefe, hukuk hakkında daha fazla malumat arzulayan ilim ve irfan isteklilerine faydalı bilgiler sunmak olduğunu ifade etmiştir. [88]
Comte’a özel bir önem atfederek onu yüzyılın en büyük fikir hizmetçisi ve Descartes’dan sonra Fransa’nın en büyük düşünürü olarak kabul eden Şuayb, Comte’un fen ile felsefenin sınırlarını en iyi şekilde belirlediğini ve insan ruhunun temel eğilimlerini tanımladığını ifade etmiştir. [89]
Genç yaşta Batının fikir hayatına ilgi duyan Ahmet Şuayb, Fransa’da yayınlanan dergilere ve gazetelere abone olmuş, Servet-i Fünun’daki Hayat ve Kitaplar adlı ilk makalesinde amacının okuyucularını erdemli Batının eserlerinden haberdar etmek ve tarih, felsefe, hukuk hakkında daha fazla malumat arzulayan ilim ve irfan isteklilerine faydalı bilgiler sunmak olduğunu ifade etmiştir. [88]
Comte’a özel bir önem atfederek onu yüzyılın en büyük fikir hizmetçisi ve Descartes’dan sonra Fransa’nın en büyük düşünürü olarak kabul eden Şuayb, Comte’un fen ile felsefenin sınırlarını en iyi şekilde belirlediğini ve insan ruhunun temel eğilimlerini tanımladığını ifade etmiştir. [89]