CUMHURİYET DÖNEMİNDE FELSEFE YAYINLARI - 3

II.Telifler

Felsefede telif eserlerin meydana getirilmeye başlaması ise, felsefe konu ve problemlerinin Türk bilim ve felsefe çevrelerinde yer bulmaya ve edinmeye başladığının en iyi göstergesidir. Böylece Türk bilim ve entellektüel çevreleride bir ölçüde batılı anlamda, felsefi ve bilimsel bir geçmişe sahip olmaya başlamışlardır. Bu birikim ise, özellikle Cumhuriyet'ten sonra yeni ve çağdaş Batı felsefe ve bilim anlayışı çerçevesinde, yemden, gelenekselden farklı bir metodla hız kazanmıştır. Bu yeni ivmede, Avrupa'ya gönderilen öğrencilerin yanında, yapılan çeviri faaliyetleriyle Cumhuriyet dönemindeki felsefi ve bilimsel çalışmalara verilen yoğun önem ve desteğin payı büyüktür. Şimdi de Cumhuriyet dönemindeki felsefi telif eserlerin gelişimini çevirilerde uyguladığımız esasa göre tesbit etmeye çalışalım.

II-A Felsefe Tarihleri

a) Cumhuriyetin ilk yıllarından 1940 arası dönem:

1-Mehmet Ali Ayni, Türk Mantıkçıları, 1928;
2-İzmirli İsmail Hakkı, Felsefe-i İslamiye Tarihi, 1922 (1338);
3-H.Z. Ülken, Uyanış Devirlerinde Tercümenin Rolü, 1935;
4-H.Z.Ülken, Türk Tefekkürü Tarihi (2 cilt), 1932-1933;
5-H.Z.Ülken, Yirminci Asır Filozofları, 1936;
6-Mehmet Ali Ayni, Türk Ahlakçıları, 1939;
7-H.Z.Ülken, Türk Feylosofları Antolojisi I, 1935;
8-Suud Kemalettin, Büyük Muztaripler, 1933;
9-Z.F.Fmdıkoğlu, Türkiye' de İlmi ve Felsefi Hayatın İnkişafı Şartları, 1938;
10-İ.H.İzmirli, İslam Felsefesi Dersleri, 1938;
11-Mehmet Saffet, Muasır Avrupa Felsefesi, 1933.

b) 1940-1960 arası dönem:

1-H.Ziya Ülken, Mantık Tarihi, 1942;
2- H.Z.Ülken, İslam Düşüncesi, 1946;
3-A.A.Adıvar, Tarih Boyunca İlim ve Din, 1944;
4-Z.F.Fındıkoğlu, Fransız İhtilali ve Tanzimat, 1943;
5-Kamuran Birand, İlkçağ Felsefesi Tarihi, 1958;
6-H.Z.Ülken, İslam Felsefesi Tarihi, 1957;
7-H.Z.Ülken, İslam Düşüncesine Giriş,1954;
8-Z.F.Fmdıkoğlu, Türk Tefekkür Tarihi ve İbn Haldun, 1952;
9-C.Sena, Meşhur Filozoflar, 1953;
10-S.Maksudi Arsal, Hukuk Felsefesi Tarihi, 1945;
11-M.Karasan, Büyük Feylosoflar Antolojisi I, 1949;
12-S.F.Ülgener, İktisadi İnhitat Tarihimizin Ahlak ve Zihniyet Meseleleri, 1951.

c) 1960 - 1980 arası dönem:

1-Macit Gökberk, Felsefe Tarihi, 1961;
2-Nihat Keklik, İslam Mantık Tarihi ve Farabi Mantığı, C.I-II, 1969-1970;
3-M.Münir Raşit Öymen, Alman Filozofısi, 1972;
4-M.Sarıca, 100 Soruda Düşünce Tarihi, 1977;
5-Saffet Suner, Düşüncenin Tarihteki Evrimi, 1967;
6-B.Akarsu, Çağdaş Felsefe Akımları, 1979;
7-H.Z.Ülken, İslam Felsefesi Kaynaklan ve Tesirleri: Eski Yunandan Çağdaş Düşünceye Doğru, 1967;
8-Niyazi Berkes, Türkiye' de Çağdaşlaşma, 1978;
9-H.Z.Ülken, Türkiye'de Çağdaş Düşünce Tarihi, 1966;
10-C.Sunar, İslamda Felsefe ve Farabi Sonrası İslam Felsefesi, 1972;
11-Bedia Akarsu, Ahlak Öğretileri I-II, 1965-1968;
12-A.Şenel, Sağcı Düşünüşün Kritik Tarihi, 1968;
13-Mete Tuncay, Siyasal Düşünceler Tarihi I-II, 1969;
14-Celal Saraç, İyonya Pozitif Bilimi, 1971.

II-B Sistematik Felsefe ve Mantık

a) Cumhuriyetin ilk yıllarından 1940 arası dönem:

1-H.Z.Ülken, Metafizik, 1928;
2-Mustafa Namık, Ahlak, 1928;
3-Mustafa Namık, Eflatun, 1933;
4-Mahmet İzzet, Milliyet Nazariyeleri ve Milli Hayat, 1923;
5-Tezer Ağaoğlu, Stuart Mill, 1931;
6-Suut Kemalettin, San'at Felsefesi, 1934;
7-Orhan Saadettin, Felsefe Tarihi Usûlü, 1930;
8-C.Sena, Allah Fikrinin Tekamülü,1935;
9-İ.H.Baltacıoğlu, Jean-Jacques Rousseau'nun Terbiye Felsefesi, 1931;
10-C.Sena, Estetik, 1931;
11-Ziya Gökalp, Doğru Yol, Hakimiyeti Milliye ve Umdelerin Tasnif, Tahlil ve Tefsiri, 1923 (1339);
12-Bursian Kıvameddin, Uzlukoğlu Farabi'nin Eserlerinden Seçme Parçalar, 1935;
13-C.Sena, Felsefe ve İçtimaiyat Notları, 1935;
14-C.Sena, Estetik, 1931;
15-Ağaoğlu Tezer, Mantık,1929;
16-C.Sena, Psikoloji Dersleri, 1935;
17-Mehmet Emin Erişirgil, Sokrat, 1939;
18-Z.Somar, Bergson: Hayatı, Felsefesi, İlk Eserleri, 1939;
19-M.Şemseddin, Felsefe-i Üla, 1923 (1339)- 1925(1341);
20-H.Z.Ülken, Cemiyet veMarazi Şuur, 1931;
21-M.Ali Ayni, İntikad ve Mülahazalar, 1923;
22-M.E.Erişirgil, Kant ve Felsefesi, 1923(1339);
23-M.Refık Fenmen, Einstein Nazariyesi, 1924(1340);
24-Nami Kazım, Mekteplerde Ahlakı Nasıl Telkin Etmeli?, 1925;
25-Hüsnü Hamit, Einstein Nazariyelerinin İlmi Kıymeti, 1925(1341);
26-Mehmet İzzet, İçtimaiyat Dersleri, 1927;
27-M.Ş.Tunç, Terakki Fikrinin Menşei ve Tekamülü, 1928;
28-M.Ş.Tunç, Felsefe Dersleri-Ruhiyat, 1926;
29-Hasip Ahmet, Metodika, 1931;
30-H.Z.Ülken, Aşk Ahlakı, 1931;
31-H.Z.Ülken, İlliyet Meselesi ve Diyalektik, 1938;
32-İ.Hakkı İzmirli, Yeni İlmi Kelam, 1923-1925(1339-1341);
33-Hatemi Senih-Zekeriya Kadri, Umumi Filozofi, 1929;
34-H.Z. Ülken, Telifçiliğin Tenakuzları, 1938.

b) 1940-1960 arası dönem:

1-T.Mengüşoğlu, Kant ve Seneler'de İnsan Problemi, 1949;
2-M.Gökberk, Kant ile Herder'in Tarih Anlayışları, 1948;
3-Y.Abadan, Amme Hukuku ve Devlet Nazariyeleri, 1952;
4-H.Ali Yücel, Felsefe Dersleri, 1954;
5-K.Birand, Aydınlanma Devri Devlet Felsefesinin Tanzimatta Tesirleri, 1955;
6-Z.F.Fındıkoğlu, Metodoloji Nazariyeleri, 1950;
7-T.Mengüşoğlu, felsefeye Giriş,1958;
8-H.Z.Ülken, Farabi Tetkikleri, 1950;
9-M.Ş.Tunç, İbtidai Mefhume ve Üç Zihniyet, 1940;
10-H.Z.Ülken, Felsefeye Giriş(l-2), 1957;
11-H.Z.Ülken, Ahlak,1946;
12-H.R.Atademir, Filozoflara Göre Felsefe, 1947;
13-E.Erişirgil, Felsefeye Başlangıç, 1944;
14-Hasan Ali Yücel, Felsefe Dersleri, 1954;
15-H.Ali Yücel,Bilimler Felsefesi, Mantık, 1948;
16-H.Vehbi Eralp, Metot, 1947;
17-Mehmet Karasan, Eflatun'un Devlet Görüşü, 1947;
18-C.Sena, Felsefe ve Sosyoloji, 1943;
19-C.Sena, Buda ve Konfüçyüs, 1941;
20-C.Sena, İnsan Ruhu Ebedi midir?, 1951;
21-H.Z.Ülken, Tarihi Maddeciliğe Reddiye, 1951;
22-Mubahat Türker, Üç Tehafüt Bakımından Felsefe ve Din Münasebeti, 1958;
23-Sadrettin Celal Antel, Umumi Didaktik, 1948;
24-H.Z.Ülken, Ahlak, 1946;
25-N.Hızır, Bilimin Işığında Felsefe, 1958;
26-B.Akarsu, W.Von Humboldt'a Dil-Kültür Bağlantısı, 1955;
27-M.T.Küyel, Aristoteles ve Farabi'nin Varlık ve Düşünce Öğretileri, 1959;
28-Osman Ergin, İbni Sina Bibliyografyası, 1956;
29-Yavuz Abadan, Devlet Felsefesi, 1959;
30-K.Birand, Dilthey ve Rickert'te Manevi İlimlerin Temellendirilmesi, 1954.

c) 1960 -1980 arası dönem:

1- Bozkurt Güvenç, İnsan ve Kültür, 1972;
2- H-Z.Ülken, Varlık ve Oluş,1968;
3- H.Z.Ülken, İlim Felsefesi, 1969;
4- H.RAtademir, Aristo'nun Mantık ve İlim Anlayışı, 1974;
5- S.H.Bolay, Aristo Metafiziği ile Gazzali Metafiziğinin Karşılaştırılması, 1976;
6- Hüseyin Atay, Farabi ve İbn Sina'ya Göre Yaratma,1974;
7- İ.Agah Çubukçu, Gazzali ve Şüphecilik, 1964;
8- İ.A.Çubukcu, İslam Felsefesinde Allah'ın Varlığının Delilleri, 1967;
9- Rasih Güven, Doğu ve Batı Felsefelerinde Paraleller, 1963;
10- N.Keklik, Felsefe: Mukayeseli Temel Bilgiler ve Kaynaklar, 1978;
11- C.Yıldırım, 100 Soruda Mantık El Kitabı, 1976;
12- T.Mengüşoğlu, Felsefi Antropoloji, 1971;
13- H.Z.Ülken, Genel Felsefe Dersleri,1972;
14- Ferit Kam, Dini Felsefi Sohbetler, 1974;
15- Mehmet Aydın, Din Felsefesi, 1978;
16- Nusret Hızır, Felsefe Yazıları, 1976;
17- Î.Kuçuradi, İnsan ve Değerleri, 1971;
18- Ş.Mardin, Din ve İdeoloji, 1969;
19- H.Yavuz, Felsefe ve Ulusal Kültür, 1977;
20- H.Batuhan- T.Grünberg, Modern Mantık, 1977;
21- M.Gökberk, Felsefenin Evrimi, 1979;
22- Ö.Sözer, E.Husserl'in Fenomenolojisi ve Nesnelerin Varlığı, 1976;
23- H.Z.Ülken, Eğitim Felsefesi, 1967;
24- H.Z.Ülken, Değerler, Kültür ve Sanat, 1965;
25- N.Keklik, Sadreddin Konevi'nin Felsefesinde Allah, Kainat ve İnsan, 1967;
26- H.Atay, Kuran'da Bilgi teorisi, 1968;
27- N.Öner, Klasik Mantık (2.Baskı), 1970;
28- N.Öner, Fransız Sosyoloji Okuluna Gore Mantığın Menşei Porblemi, 1977;
29- S.H.Bolay, Türkiye'de Ruhçu ve Maddeci Görüşün Mücadelesi, 1979;
30- Osman Ergin, Sadreddin Konevi Bibliyografyası, 1960;
31- N.Uygur, Felsefesin Çağrısı, 1971;
32- N.Uygur, Kuram-Eylem-Bağlam, 1975;
33- S.K.Yetkin, Estetik ve Ana Sorunları, 1979;
34- C.Orhan Tütengil, Montesquieu, 1977;
35- N.Uygur, Dilin Gücü, 1961;
36- T.Mengüşoğlu, DeğişmezDeğerler ve Değişen Davranışlar, 1965;
37- B.Akarsu, Max Scheler'de Kişilik Problemi, 1962;
38- H.Z.Ülken, Bilgi ve Değer, 1964;
39- İsmail Tunalı, Grek Estetik'i, 1963;
40- H.Batuhan, Modern Mantık, 1970;
41- Teo Grünberg, Önermeler, 1968;
42- Nurettin Topçu, Bergson, 1968;
43- Ayşe Sarıgöllü, Ciceronun Mektuplarında Beliren Şahsiyeti, 1971;
44- Ayşe Sarıgöllü, Lucretius ve Eseri, 1973;
45- Doğan Aksan, Anlambilimi ve Türk Anlambilimi, 1978;
46- Teo Grünberg, Anlam Kavramı Üzerine Bir Deneme, 1970;
47- M.T.Küyel, Türkiye'de Cumhuriyet Döneminde Felsefe Eylemi, 1976;
48- Nusret Hızır, Felsefe Yazıları, 1976;
49- Teo Grünberg, Sembolik Mantık, 1968;
50- N.Kulen, Mantık, 1972;
51- N.Topçu, İradenin Davası, 1968;
52- İbrahim Armağan, Bilgi ve Toplum I, 1977;
53- Cemal Yıldırım, 100 Soruda Bilim Felsefesi, 1973;
54- Vahdet Gültekin, J.J.Rousseau, Hayatı ve Eserleri, 1979;
55- İzzettin Mete, Kainat ve Tarihin Felsefesi, 1966;
56- K.Birand, Yöntem Olarak Anlama, 1962;
57- Teo Grünberg, EpiStemik Mantık, 1971;
58- İ.Kuçuradi, Nietzsche ve İnsan, 1967;
59- İ.Kuçuradi, Sanata Felsefe île Bakmak, 1979;
60- N.Topçu, Yarınki Türkiye, 1967.

1 | 2 | 3 | 4

  • Gizlilik Politikası ve Şartlar
  •   © 2007

    Back to TOP